tiistai 15. marraskuuta 2016

Kirjahommissa kaiken ikää



Niin Seija luki tänä aamuna lehdestä. Minä en kuitenkaan ole ollut kirjahommissa kuin vajaat kaksi vuotta. Olen kuitenkin oppinut siinä ajassa paljon – toivottavasti lapsetkin. Minun luona jokainen lukee valitsemaansa kirjaa puoli tuntia. Lukuajan varaajia on yleensä neljä, joten olen kirjastolla kerrallaan yli kaksi tuntia. Viime viikolla poika painoi hellästi päänsä minun selkään ja laittoi silmät kiinni, kun veljellään oli lukuvuoro. Myös veli on tehnyt niin.


Lukeminen vaatii sen, että pysähtyy, ajattelee, keskittyy. Se on aikamoinen haaste meluisassa ajassa. – Vastustan tyhmistymistä. Kehitys lähtee siitä, että ihmisillä olisi järki päässä ja tunteet kohdallaan – ja kyky eläytyä toisen asemaan. Siitä etenkin on puute tällä hetkellä. Lukeminen kehittää kaikkea tätä. Kodeissa pitäisi pitää huolta siitä, että lapsille luetaan.”

(Leena Majanderin haastattelu, HS 15.11.2016)


Syksyn hienoja lukuhetkiä teille kaikille


Katso myös minun facebookista kuvia ja viestejä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti